Geschiedenis van kunststof: info en cijfers over kunststof

Een wereld zonder kunststof is niet meer voor te stellen, lees meer over de geschiedenis, de voordelen, het gebruik, de kunststof-produktie wereldwijd, de nadelen van kunststof en nog veel meer. 

Rubber

Geschiedenis van kunststof: info en cijfers over kunststof

De gummi-industrie ontwikkelde zich vanaf midden de 19e eeuw op grond van de ontdekking van het natuurmateriaal rubber. In 1839 ontdekte Charles Goodyear dat rubber door warmtewerking en het toevoegen van zwavel veranderd in gummi.

In het jaar 1912 legde de duitse chemiker Fritz Klatte de grondsteen voor gebruik van PVC (polyvinylchlorid), dat als grondstof voor vensterprofielen, verschillende soorten van vloer (bodem)bedekking en ook als grammofoonplaat aangewend werd. In 1939 werd de Nylonvezel ontdekt, de eerste volledig synthetische vezel die veel wordt gebruikt voor het maken van panty’s.

Voordelen van kunststof 

Alternatieve materialen zouden, als ze voor het zelfde doel werden gebruikt als kunststof, in de totale economische kringloop 57 procent meer energie nodig hebben, gerekend over de gezamenlijke produkt-levenscyclus. En daarbij zouden alternatieve materialen ongeveer 61 procent meer broeikasgassen produceren.

Gebruik van kunststof in Europa 

In Europa wordt kunststof gebruikt voor:

39,4 procent in de verpakkingsindustrie

20,3 procent in de bouw

8,2 procent in de voertuigenindustrie

5,5 procent in de elektro

4,2 procent in de agrarische sector

22,4 procent voor overige doeleinden

Recycling van kunststof 

Van 57 miljoen ton in Europa geproduceerd kunststof belandt 25,2 miljoen ton in het afval. Van deze 25,2 procent wordt 26,3 procent gerecycled, 26,3 procent wordt gebruikt voor energiewinning en plusminus 47 procent komt op de vuilnisstortplaats terecht. In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en nog 6 andere Europese landen mag geen plastic op de vuilnisstortplaats komen.

Kunststofindustrie in Europa 

In Europa werken 1,4 miljoen mensen in de totale kunststofindustrie (produktie, bewerking en machinenbouw). Deze mensen zorgen voor een totale omzet van 300 miljard euro.

Kunststofproduktie wereldwijd 

  • Europa: 20,4 procent
  • China: 23,9 procent
  • USA, Canada en Mexico: 19,9 procent
  • Rest van Azië: 15,8 procent
  • Overig: 20 procent

Kunststofproduktie in tonnen :

  • Kunststofproduktie 1976: 47 miljoen ton
  • Kunststofproduktie 2002: 204 miljoen ton
  • Kunststofproduktie 2012: 288 miljoen ton

Cijfers over kunststof

  • Aandeel van kunststof in een gemiddeld voertuig in 1975: 5 procent
  • Aandeel van kunststof in een gemiddeld voertuig in 2014: 15 procent
  • Aandeel van staal en ijzer in een gemiddeld voertuig in 1975: 75 procent
  • Aandeel van staal en ijzer in een gemiddeld voertuig in 2014: 50 procent
  • Klimaat voetafdruk van een draagtasje uit kunststof in grammen CO2: 75
  • Klimaat voetafdruk van een draagtasje uit bruin papier in grammen CO2: 39
  • Gebruik van aardolie voor verwarming en verkeer in procenten van het totaal verbruik wereldwijd: 95 procent
  • Gebruik van aardolie voor de kunststofproduktie in procenten van het totaal verbruik     wereldwijd: 5 procent
  • Aandeel kunststof dat opnieuw gebruikt wordt gemiddeld in Europa: 54 procent
  • Aandeel kunststof dat opnieuw gebruikt wordt in Oostenrijk: 97 procent
  • Gewichtsbesparing door gebruik CFK (met koolstofvezel versterkt kunststof) in vliegtuigbouw: 20 procent
  • Bedrijfskostenbesparing bij Airbus A380 door CFK (met koolstofvezel versterkt kunststof) in vergelijking met andere moderne vliegtuigen: 15 procent
  • Het duurt 20 tot 1000 jaar voor een plasticzak volledig vergaan is.

Nadelen van kunststof 

Afhankelijk van de bron spreekt men van een plastictapijt of een afvalberg van meerdere honderden vierkante kilometers, voornamelijk in de Noordelijke Stille Oceaan. In ieder geval is plastic in het water van de zee een groot milieuprobleem, dat de dierenwereld en de mensen over de voedingsketen nog lange tijd zwaar zal belasten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *