Tram en trambestuurder: de praktijk de remise trams in Rotterdam

Tram en trambestuurder, door een druk op de knop openen de tramdeuren zich en reizigers stappen in en uit. We zijn in onze havenstad Rotterdam en verdiepen ons in de tram en trambestuurder.

Tram en trambestuurder: de praktijk de remise trams in Rotterdam

Het Moordenaartje

Het moordenaartje was de bijnaam die de Rotterdamse stoomtram ooit kreeg, alhoewel de meeste ongelukken werden veroorzaakt door onoplettendheid en slordig weggedrag van andere weggebruikers en niet van de trambestuurder. Als men vroeger in Rotterdam autorijles volgde leerde men onder andere de volgende zaken: bij plons lig je in het water, bij boem sta je stil en gele verf is duur. Hiermee wilde men duidelijk maken dat je water, bomen, lantaarnpalen en de gele tram moest zien mis te rijden. Op dit moment telt Rotterdam zo’n acht tramlijnen.

Tram en trambestuurder en de remise

Sinds 2011 vinden trams hun onderkomen in Beverwaard, in deze Rotterdamse wijk is een splinternieuwe remise in gebruik genomen. Deze remise is één van de modernste van Europa.

’s Nachts tussen twee en vier uur ligt het tramverkeer in Rotterdam stil. Deze tijd word gebruikt om de trams zowel van binnen als van buiten schoon te maken, men doet dit met gerecycled water en zodoende bespaart men behoorlijk op de kosten. In werkputten onder de sporen zijn monteurs aan het werken aan de technische reparaties en het technisch onderhoud. Op het terrein van de remise bevind zich een toren die 24 uur per dag bemand is en waar het gehele terrein te overzien is. Van daaruit regelt men alle binnenkomende – en vertrekkende trams en ook de wissels en seinen op het remise terrein worden van hieruit bediend.

De trambestuurder

De trambestuurder volgt een interne opleiding van drie maanden, in deze maanden leert hij zowel sociale – als technische vaardigheden. Na deze maanden word een theoretisch en een praktisch examen afgelegd. De trambestuurder moet tweemaal “afrijden” met de tram, om te zien of de bestuurder in staat is om de tram technisch te besturen en of hij dit kan in combinatie met een reizigersstroom. Tevens word getoetst of de bestuurder enig technisch oplossingsvermogen heeft bij kleine storingen . Om trambestuurder te kunnen worden moet je minimaal 21 jaar zijn en je rijbewijs hebben, en tevens in staat zijn om de grote verantwoording te dragen die het werk van trambestuurder met zich meebrengt.

Tram en trambestuurder en de praktijk 

Het enige vervoersbewijs wat je in de Rotterdamse tram, metro en bus kunt gebruiken is de OV – chipkaart. Voor toeristen en mensen die weinig van het openbaar vervoer gebruik maken is het mogelijk een kartonnen wegwerp chipkaart te kopen. Bij het instappen check je in en als je uitstapt check je uit en het juiste bedrag schrijft men van het pasje af, er word dus betaald voor de kilometers die zijn gereden. Op de tram bevind zich altijd een conducteur die het inchecken in de gaten houd daarnaast komen er regelmatig controleurs op de tram. Deze zijn bevoegd om een proces verbaal te schrijven als de reiziger zich niet aan de regels houdt. Bij incidenten kan de trambestuurder assistentie oproepen, als straf mag men dan soms twee maanden niet met deze tramlijn mee. Als de overtreding ernstig is overlegd men met de politie en kan een OV – verbod worden opgelegd. Een verbod dus om met het openbaar vervoer te mogen reizen. Binnen 24 uur zijn dan de foto en de persoonsgegevens van de betreffende persoon bij het vervoerspersoneel bekend. Tram en trambestuurder een fascinerende baan , misschien wat voor jouw?

Ongelukken 

Ongelukken worden veelal door medeweggebruikers veroorzaakt, men realiseert zich niet voldoende dat de tram niet zomaar kan stoppen. Objecten die op het spoor liggen kunnen ook de oorzaak van ongelukken zijn, hiervoor zit onderaan de voorkant van de tram een “vangnet”. Bij sneeuw zet men een borstelwagen in om het spoor zoveel mogelijk sneeuw vrij te maken, ook is er onderaan de tram een zandstrooi – installatie die de trambestuurder in kan schakelen bij gladheid, de remweg van de tram word hierdoor verkort. De bestuurder kan ook de wissels bedienen die hij tegenkomt, lukt dit niet met de afstandsbediening dan kan hij dit handmatig doen met het wisselijzer. Tram en trambestuurder, een prachtig vervoersmiddel en een verantwoordelijk beroep.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *