Slapeloosheid: slapeloosheid ervaringen oorzaken en slapeloosheid tips

Slapeloosheid en slapeloosheid tips, een artikel dat aandacht wil besteden aan slapen, slapeloosheid en tips om verbetering van het slaappatroon te bewerkstellen.

Slapeloosheid en slapeloosheid tips

Slapeloosheid: slapeloosheid ervaringen oorzaken en slapeloosheid tips

Niet alle mensen hebben evenveel behoefte aan slaap dit kan verschillen van 4 tot 10 uur per nacht. Bij oudere mensen word de behoefte aan slaap minder omdat hun lichaamsprocessen langzamer verlopen en ook hun herstelperiode minder lang is. Bij ziekte en stress is de behoefte aan slaap juist groter. Door te slapen tankt het lichaam bij, komt tot rust en alles krijgt tijd om te herstellen. Ernstige slapeloosheid tast op de lange duur je fitheid en gezondheid aan.

De oorzaken van slapeloosheid

De oorzaken van slapeloosheid kunnen zeer verschillend zijn, meen ze eens aandachtig op en probeer de oorzaak van je slapeloosheid te achterhalen dit is een eerste stap op weg naar verbetering.

  • Verstoring van het slaap ritme als bijwerking van gebruikte medicijnen.
  • Teveel prikkels voor het slapengaan, bekijk in dit verband ook je voedingspatroon.
  • Lichamelijke ziekten en / of pijn, een bekend voorbeeld hiervan is een te snel werkende schildklier die je slaapritme beïnvloed.
  • Stress kan een belangrijke rol spelen bij slapeloosheid.
  • Ook depressie,angsten en andere psychische klachten kunnen leiden tot slapeloosheid.

En zo zijn er zeker nog meerdere oorzaken te noemen die slapeloosheid kunnen veroorzaken.

De gevolgen van slapeloosheid

Bij ernstige slapeloosheid kun je oververmoeid raken, concentratie – en aandachts problemen krijgen, emotioneler gaan reageren en psychische problemen meer kans geven. Ook de kans op bepaalde lichamelijke ziektes neemt toe bij ernstige slapeloosheid. Bij onderzoek is gebleken dat er ook een verband bestaat tussen ongelukken, zowel in het verkeer als thuis of op de werkvloer, en ernstige slapeloosheid.

Tips voor een gezonde slaap

Slapeloosheid en slapeloosheid tips voor een gezonde slaap, een belangrijke stap op weg naar een gezonde slaap is het achterhalen van de oorzaak van je slapeloosheid. Bekijk de volgende tips om verbetering van je slapeloosheid te bewerkstelligen.

  • Probeer een vast dag – en nachtritme te creëren, dus altijd op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd uit bed
  • Slaap niet overdag
  • De slaapkamer moet rustig zijn, zonder veel prikkels
  • De slaapkamer goed luchten en zorg ervoor dat het bed en de kamer niet te koud of te warm zijn
  • Drink geen cafeinehoudende dranken zoals koffie, thee en cola en vermijd ook chocolade
  • Warme melk drinken voor het slapengaan kan stoffen in de hersenen vrijlaten komen die de slaap bevorderen
  • Doe aan lichaamsbeweging de gehele dag door, maar zeker ook aan het eind van de middag of het begin van de avond
  • Doe op het eind van de avond rustig aan, vermijd drukte

 

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *