Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk

Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk, al onze bewegingen de hele dag door kunnen aanleiding geven tot het krijgen van rug – en / of nekklachten, tijdens huishoudelijk werk worden vaak vele verkeerde bewegingen gemaakt. Lichamelijke klachten als gevolg van het  huishoudelijk werk hoe kunnen we deze voorkomen? 

Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk

Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk en het organiseren

Het organiseren van het huishoudelijk werk kan overbelasting voorkomen, overbelasting is één van de redenen waardoor lichamelijke klachten hun kans krijgen om toe te slaan. Een goede tip is tevens wissel de werkzaamheden af en neem regelmatig een rustpauze. Ook het inschakelen van gezinsleden om bepaalde taken over te nemen kan verluchting geven tevens kan het goed zijn als alle gezinsleden zich samen verantwoordelijk voelen voor het goed functioneren van de huishouding en dat niet alles op de schouders ligt van de vrouw en moeder. Kinderen kunnen zeker ook ingeschakeld worden om een taak in het huishouden te verrichten het zal hun verantwoordelijkheidsgevoel vergroten spreek wel regelmatig waardering uit over het goed uitvoeren van een taak. Lichamelijk klachten als gevolg van het huishoudelijk werk probeer dit te voorkomen.

Een goede werkhouding tijdens huishoudelijk werk 

Een goede werkhouding tijdens huishoudelijk werk kan lichamelijke klachten voorkomen besteed dus aandacht aan de houding. Hieronder volgen tips en wetenswaardigheden om daarbij te helpen onderverdeeld over een paar veel voorkomende huishoudelijke bezigheden zoals wassen, strijken, ramen zemen en stofzuigen.

Tips om lichamelijke klachten tijdens het verwerken van de was te voorkomen

Tips om lichamelijke klachten tijdens het verwerken van de was te voorkomen, de was is een huishoudelijke taak die iedere week overnieuw heel wat van onze tijd en aandacht in beslag neemt en dus belastend kan zijn voor ons lichaam.

Ga door de knieën als men de wasmachine vult en leeghaalt doe dit niet met een rechte rug, het vullen van de wasmachine is een belasting voor de spieren van zowel de rug als de nek. Ook het ophangen van de was kan klachten veroorzaken doordat op een verkeerde manier word gebukt en gerekt. Hierbij is een goede werkhoogte het belangrijkste, zorg dat de wasmand en de knijpers bijvoorbeeld op een tuintafel staan en niet op de grond dit voorkomt onnodig bukken. Ook rekken kan belastend zijn zorg er daarom voor dat de waslijnen niet te hoog hangen of gebruik een wasrek. Mocht er gebruik gemaakt worden van een wasdroger zorg dan dat deze op hoogte staat zodat er niet gebukt hoeft te worden bij het vullen en leeghalen van de machine, is dit niet geval ga dan door de knieën om bij de machine het werk te verrichten.

Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk

Een goede werkhouding om lichamelijke klachten tijdens het strijken te voorkomen 

Een goede werkhouding om lichamelijke klachten tijdens het strijken te voorkomen is van het grootste belang omdat de spieren in de rug, de nek en de arm flink worden belast tijdens het strijken. Vele houdingen zijn al uitgeprobeerd niet altijd met het gewenste gevolg laat de onderstaande tips helpen om klachten te voorkomen.

  • De strijkplank dient op de juiste hoogte te staan zodat men kan werken met ontspannen schouders en met ellebogen die 90 graden gebogen zijn.
  • Draai tijdens het strijken zo weinig mogelijk de romp om rugpijn te voorkomen verplaats liever iedere keer de voeten.
  • Als men teveel met het hoofd naar voren buigt tijdens het strijken kunnen de nekspieren en nekwervels teveel worden belast.
  • Zittend strijken is alleen geschikt voor klein wasgoed anders moet men teveel draaibewegingen maken.
  • Strijk niet te lang achter elkaar maar wissel het af met andere werkzaamheden.
  • Houd het strijkijzer ontspannen en los vast.
  • De was opvouwen kan men ter afwisseling wel zittend doen.

Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk ramen zemen 

Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk ramen zemen, bij ramen zemen is het van het grootste belang om rechtop te werken, uitrekken, draaien en vooroverbuigen moet men echter zoveel mogelijk zien te voorkomen daar dit het risico op een verdraaiing van de rug verhoogt. Om schouderklachten te voorkomen kan men ramen het beste van boven naar beneden zemen en maak zo weinig mogelijk grove armbewegingen. Zet de emmer met sop op hoogte zodat bukken vermeden kan worden. Gebruik voor hoge ramen een trap en rek niet onnodig.

Lichamelijke klachten als gevolg van huishoudelijk werk stofzuigen 

Lichamelijke klachten als gevolg van het huishoudelijk werk stofzuigen kan klachten geven in de onderrug zowel als in de nek – en armspieren. Omdat stofzuigen vrij belastend is kan men dit beter niet te lang achter elkaar doen maar verdeel het huis bijvoorbeeld in drie of vier gedeelten en doe tussen door ander werk. Belangrijk zijn verder de volgende tips:

  • Werk niet teveel voorovergebogen.
  • Zorg ervoor dat men de ellebogen dicht naast de romp houd en niet ver van het lichaam vandaan.
  • Houd de stofzuigerslang ontspannen vast.
  • Zorg dat men kracht zet vanuit de benen en niet vanuit de schouders.
  • Wissel het stofzuigen af met andere werkzaamheden of rust tussendoor uit.
  • Lichamelijke klachten als gevolg van het huishoudelijk werk kan men terugdringen en voorkomen als men afwisseling in het werk brengt, voldoende rust en een goede werkhouding aan neemt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *